
Německý motoristický magazín Auto zeitung vzal tentokrát tradiční testování pneumatik úplně jinak. Společně s progresivním finským výrobcem Nokian Tyres se zrodil prototyp ALL ZEASON (slovní hříčka – pro celoroční pneumatiky se často používá pojem all season – pro všechny sezóny, začáteční písmena A a Z v názvu tak odkazují na zkratku Auto Zeitung – AZ – All Zeason, pozn. redakce)
Ale dočasní vývojáři z auto-moto časopisu jdou ještě dále - iniciály A-Z chějí mít zakomponovány i v dezénu. Ten přitom musí zůstat funkční.
Protichůdné cíle vyžadují kompromisy
První skici odborných novinářů okamžitě vyvolaly obavy ve vývojovém oddělení společnosti Nokian Tyres. „Je potřeba zaoblit kontury, jinak bude pneumatika příliš hlučná,“ varuje Dietmar Damm, který projekt ze strany Finů koordinuje. Příliš malé blokové struktury zase mohou přinášet problémy s ovladatelností a brzděním, protože by se příliš deformovaly.
Takže složení písmen A-Z v profilu a zároveň zohlednění hluku, tuhosti bloků a odvodňovacích kanálků je cíl, kam improvizovaná skupina odborníků míří. Další výzvou je, že i lamely by měly být do tvaru písmen A a Z. To už je poněkud splnitelnější úkol.
Vývoj pneumatik je v konečném důsledku vždy o nalezení nejlepšího možného kompromisu mezi různými myšlenkami a potřebami, aby co nejlépe vyřešily všechny protichůdné cíle. Je relativně snadné navrhnout pneumatiku s jednou špičkovou vlastností – např. trakci na sněhu. Ale potom má obvykle obrovské slabiny v mokrých podmínkách nebo ovladatelnosti na přilnavém asfaltu. A takto bychom mohli pokračovat.
Důležitá je i spodní konstrukce
Produkt s požadovanými vlastnostmi však netvoří jen profil. Inženýři ze společnosti Nokian novinářům vysvětlují také konstrukci pneumatiky: kostru, vrstvy pláště, jádro patky, ohyb vrstvy, tloušťku kordu a drátu – je třeba učinit mnoho rozhodnutí. Zde se jde proto tak nějak osvědčeným standardem v moderní konstrukci pneumatik. Důležitý je úhel, pod kterým jsou vrstvy pásu umístěny ke směru jízdy. I toto si německý redaktor může vyzkoušet sám.
Tím však „vývoj“ nekončí. Zatím není totiž definována gumová směs. Nokian Tyres má ve svém sortimentu také extrémně elastické severské pneumatiky, které zůstávají pružné i při teplotách pod -30 stupňů. Ale v letních teplotách by samozřejmě tolik nefungovaly. Pro jednoduchost pokusu jsou tedy nabízeny rovnou 3 směsi pro celoroční pneumatiky. Ty pokrývají zamýšlené použití a odpovídající teplotní rozsah. Zástupce Auto Zeitung po delším váhání volí „nejvíce univerzální“ směs. Pneumatika musí totiž v konečném důsledku generovat dostatečnou přilnavost, aby její vlastnosti unesly povinný symbol sněhové vločky.
Pneumatika je připravena. Rozdíl oproti výrobě klasických, sériových plášťů ční v aplikaci běhounu. Běžně se tak děje ve speciální zapékací formě. Vzhledem k tomu, že se jedná o prototyp, je k dezénu použito speciální laserové gravírování dle CAD návrhu.
Nejen vyvinout, ale i otestovat
Příběh by nebyl celý, pokud by nebyla zprostředkována i funkčnost. Cesta proto vede do Španělska. Tam od roku 2021 provozuje Nokian své vlastní testovací středisko Hakka Ring. Soupeřem novinářské All Zeason pneumatiky bude nějnovější generace celoroku od Nokianu – Seasonproof 2. Testovacími vozidly jsou VW Golf GTI. A už první testy zaměřené na aquaplaning ukazují, že finský výrobce má přeci jenom delší zkušenosti. V testu brzdění na mokru propadá novinářská pneumatika o délku jednoho vozu. Tady by to bolelo!
Letní parametry tedy zatím moc oslnivé nejsou. Redaktor Martin Urbanke upřímně konstatuje, že vlastnosti „jeho“ pneumatiky produkt All Zeason diskvalifikují pro bezpečnou jízdu na veřejných komunikacích.
Ještě ale přichází testování na sněhu. Lokalita se mění, vlastní testovací středisko zůstává. I v dalekém Laponsku, blízko polárního kruhu, Nokian Tyres provozuje areál na testování a vývoj nových produktů. Tzv „Bílé peklo“ patří svou rozlohou mezi vůbec největší zařízení tohoto charakteru. V brzdění a měření trakce si novinářská pneumatika vede vcelku obstojně. Na ovladatelné trati a větší rychlosti však řidič ztrácí na jistotě. Pro průměrného řidiče bez ambicí v rallye by takové pneumatiky na zasněžených silnicích představovaly skutečnou výzvu. Sériový dezén Nokianu (Seasonproof 2) naopak ukazuje, jak by se pneumatika měla ukázkově chovat.
A tak i zde platí „ševče, drž se svého kopita“ a redaktor časopisu Auto Zeitung Martin Urbanke uznává svou porážku.
Celou reportáž včetně detailních výsledků testů si můžete přečíst na webu Auto Zeitung
Zatím žádné komentáře.